ח״כ דיסטל אטבריאן: ״מאמינה שנביא לגליזציה מלאה״

למרות שהממשלה והקואליציה החדשות צפויות להיות מורכבות לפחות בחציין מחברי כנסת שמרנים מהמפלגות החרדיות והדתיות, ח״כ גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד הודיעה כי הלגליזציה תעמוד בקדמת הפעילות הפרלמנטרית שלה. למגזין קנאביס אמרה כי ניתן יהיה להביא לגליזציה ב-4 השנים הקרובות

עם ניצחון הימין בבחירות לכנסת ה-25 והקמה צפויה של ממשלת ״ימין מלא״, רבים בציבור הליברלי חוששים לפגיעה בזכויותיהם ולהקשחת עמדות גם בסוגיית הקנאביס – הן בשאלת הלגליזציה והן בהקלה בגישה לקנאביס רפואי.

בתשובה לכך מתחייבת ח״כ גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) לשים את נושא הסדרת שוק הקנאביס בישראל (״לגליזציה״) בראש סדר העדיפויות שלה בכנסת. את הדברים אמרה בסוף השבוע בשיחה עם מגזין קנאביס וגם בערוץ 13 אמש.

לדבריה, היא מאמינה שניתן יהיה להשלים לגליזציה ב-4 השנים הקרובות, וזאת על אף שהקואליציה המיועדת צפויה להיות מורכבת בחציה ממפלגות החרדים והציונות הדתית עם ח״כים המתנגדים ללגליזציה.

בתשובה לשאלת מגזין קנאביס כיצד תוכל לעשות זאת כאשר בממשלה ישב למשל ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ (הציונות הדתית) ושותפיו להתנגדות ללגליזציה, השיבה: ״אני מאמינה שזה יעבור גם אותם ואני אעשה כל מאמץ שזה יקרה״.

ח״כ גלית דיסטל אטבריאן (צילום: פלאש90)
״מאמינה שזה יעבור״ – ח״כ גלית דיסטל אטבריאן (צילום: פלאש90)

לדברי גורמים בכירים אחרים בליכוד, בכל מקרה לא תהיה מניעה לקדם את תכנית ״קנאביס במרשם רופא״ אשר אמורה לאפשר נגישות רחבה יותר לקנאביס חוקי, כך שהוא יינתן במרשם רופא במקום ברישיון ממשרד הבריאות כמו היום.

ואכן, חברי הכנסת ממפלגות הימין המתנגדות ללגליזציה הקפידו להבהיר לאורך השנים האחרונות כי הם אינם מתנגדים להרחבת תחום הקנאביס הרפואי ולמעשה, הזינוק מכ-1,000 מטופלים ב-2009 לכ-120,000 כיום, התרחש בממשלות ימין.

זו לא הפעם הראשונה בה ח״כ דיסטל אטבריאן מציבה את הלגליזציה כדגל. בשנה שעברה (2021), עם כינון הכנסת ה-24, היא היתה הראשונה בתולדות המדינה שכללה בנאום ההשבעה שלה לתפקיד גם התחייבות לקדם לגליזציה.

“הדבר שפועם בי יותר מכל הוא לא תחושת הביטחון, אלא דווקא תחושת החופש, חופש כערך עליון חופש מקסימלי בכל תחום אפשרי,״ אמרה אז בין היתר על דוכן המליאה.

ארבע שנים קודם לכן, בשנת 2017, בתקופת המאבק לאי-הפללה וקמפיין ״הגיע זמן, ארדן״ של מגזין קנאביס ו״הצינור״, עוד בטרם היתה חברת כנסת, היא הפיקה בערוץ ״כאן 11״ סרטון ייעודי לקידום לגליזציה אשר זכה למאות אלפי צפיות ברשת.

ח״כ גלית דיסטל אטבריאן בסרטון לקידום לגליזציה מלפני כ-5 שנים

“כמעט כל אדם שלישי בארץ עישן מעשן או יעשן קנאביס, אופס סליחה ‘השתמש בסמים מסוכנים’,” אמרה אז. “סטטיסטית זה אומר שמנהל הבנק, הגננת בגן, הסייעת, הצבעי, אחד משלושתנו כאן בחדר, אולי אפילו לכאורה, רק לכאורה, איזה שוטר מהתחנה הקרובה לביתכם – כל אלה סטטיסטית לכאורה עבריינים מסוכנים… רובם בעלי משפחות וקריירות מצליחות”.

“כמה עולה לנו המלחמה הזאת?” הוסיפה, “5% מהתקציב הכולל של המשטרה ומערכת המשפט. 5% שהולכים לשוטרים, שופטים, סניגורים, תובעים ופקידים שמתעסקים ב-17,000 תיקים שנפתחים מדי שנה ואז נסגרים בגלל חוסר עניין משווע לציבור. בכסף זה אומר 1.7 מיליארד שהיינו יכולים לחסוך, 1.7 מיליארד שהנכים נניח היו שמחים לקבל…”.

הח״כית הטרייה-יחסית צפויה לתפוס את תפקיד מקדמת הלגליזציה המובילה בארץ שהיה עד כה שייך לח״כ שרן השכל (שצפויה לשבת באופוזיציה) ולח״כ רם שפע (שהודח מהכנסת), אשר הובילו את הנושא מאז 2020 עד לאחרונה.

כזכור, בממשלת נתניהו-גנץ (2020-21) קידמו השכל ושפע הצעת חוק ללגליזציה שלראשונה בהיסטוריה הצליחה לעבור קריאה טרומית בכנסת, אך לפני קריאה ראשונה הובילו אותם ח״כים להפלת הממשלה ואיתה גם לקריסת אותה הצעת חוק.

להפתעת (ואכזבת) רבים, דווקא הממשלה היוצאת שהפסידה בבחירות כעת, המורכבת בעיקר ממפלגות שמאל ליברלי שלגליזציה היתה דגל מוביל שלהן, לא הצליחה לקדם את הנושא בגלל התנגדות המפלגה הערבית רע״מ.

מבחינת סוגיית אי הפללת צרכני הקנאביס, שאושרה בממשלה היוצאת באופן מלא בעקבות עתירה לבג״ץ (״בג״ץ הלגליזציה״), גורמים המקורבים לשר הבט״פ המיועד ח״כ איתמר בן-גביר אומרים למגזין קנאביס כי אין כוונה לבטל זאת.

מה שבכל זאת עלול להקשות על הקלות בתחום הקנאביס הרפואי הוא רצונה של מפלגת הציונות הדתית למנות את חברת המפלגה ח״כ מיכל וולדיגר – אחת המתנגדות הקולניות ביותר לנושא – לראשות ועדת הבריאות העוסקת בנושאים אלו.

בשלב זה לא ידוע האם הממשלה הקרובה תשאיר על כנה את ״ועדת הקנאביס״ – ועדת משנה שהוקמה במיוחד בשנה שעברה ובראשה עמדה ח״כ שרן השכל, שאליה הועברה האחריות לטיפול בסוגיות הקנאביס הרפואי במקום ועדת הבריאות.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר